column

tour de france 2011: cum on her

De filosoof, de ervaringsdeskundige en Mart Smeets

Het is zomer, de Tour de France is weer begonnen. Vandaag de eerste etappe, de NOS is er klaar voor. Verslag doen Maarten Ducrot (filosoof), Herbert Dijkstra (Mart Smeets) en Michael Boogerd (ervaringsdeskundige). Dat gaat ongeveer als volgt:

HD: ‘En daar gaan we! Maarten, Michael, we zijn begonnen! De Tour de France van 2011 is zojuist officieel van start gegaan.’
MD: ‘We hebben er zin in, Herbert.’
MB: ‘…’
HD: ‘Vertel eens Michael, hoe voelt dat in het hoofd van een renner, zo’n start van de Tour? Wat gaat er dan door je heen? Ben je dan zenuwachtig?’
MB: ‘Dan ben je wel zenuwachtig, ja. In mijn tijd…’
HD: ‘En meteen al een demarrage! Drie man rijden weg.’
MD: ‘En het peloton doet niks. Tjonge.’
MB: ‘Dat was in mijn tijd wel anders.’
MD: ‘Ja, Michael, dit is het nieuwe wielrennen.’
MB: ‘Ach man, dat nieuwe wielrennen van jou. Let jij nu maar op of je al iemand om zijn moeder hoort roepen. Hé Herbert, hoe staat het eigenlijk met het postmoderne schaatsen?’
MD: ‘Grappig, Michael.’
HD: ‘De koers, jongens, de koers. Drie man op kop. Wie zijn dat, Maarten? Een renner van Vacansoleil. En Jérémy Roy. En is dat Voeckler?’
MD: ‘Ik zit even niet op te letten, Herbert. Ben aan het twitteren. “We zijn begonnen! Heb er zin in! #TourdeFrance #oortjeszijnkut.”′
MB: ‘Volgens mij is dat Quemeneur, Herbert. Die ken ik nog uit mijn tijd, toen…’
HD: ‘Dankjewel, Michael. En die renner van Vacansoleil, dat is Liewe Westra, de blonde Fries.’
MB: ‘Die ken ik ook nog, uit mijn tijd. Vroeger, toen…’
HD: ‘Die Quemeneur, daarover valt vast van alles te vertellen. Maarten?’
MD: ‘Ik zou niet weten wat, Herbert. Wie is in godsnaam Quemeneur? Die is niet van het nieuwe wielrennen hoor. Wacht, ik google ’m. Hoe spel je Quemeneur, Michael?’
MB: ‘Cum on her.’
MD: ‘Cum on her? Hmmm, wacht. Schoolgirls with cum in their eyes! Dat zal hem niet zijn, toch Herbert? Wat zeg je, Michael? Reed jij vroeger ook wel het snot voor de ogen? Grappig, Michael.’
HD: ‘Schiet nu eens op Maarten, denk om de kijkers. Of zal ik iets vertellen over dat mooie château daar op die heuvel? Uit de zeventiende eeuw, lees ik in het foldertje van het Franse verkeersbureau. Werd achtereenvolgens bewoond door…’
MD: ‘Gevonden! Perrig Quemeneur. Maar Wikipedia heeft niet veel.’
HD: ‘Wat staat er dan?’
MD: ‘Dat ie meedoet aan de Tour de France van 2011. En dat ie mee is met de eerste ontsnapping.’
HD: ‘Ja, daar zitten we nu naar te kijken, Maarten.’
MD: ‘Hoe weten die jongens van Wikipedia dat eigenlijk?’
MB: ‘Ik! Dat heb ik net geschreven!’
HD: ‘Jij? Op Wikipedia, Michael?’
MB: ‘EditorBoogiedepoogie1972, that’s me. Dat is goed voor mijn zwarte gat, dat schrijven op Wikipedia.’
HD: ‘Maarten twittert. Heb je dat al eens geprobeerd?’
MD: ‘En die Quemeneur, lees ik hier, die is een keer derde gewonnen in de Tour du Haut-Anjou.’
HD: ‘De Tour du wat?’
MD: ‘Haut-Anjou. Het staat hier echt. Hé Michael, wat is die Tour du Haut-Anjou?’
MB: ‘Weet ik veel. Vond ik op de Poolse Wikipedia. En dat copy-paste ik dan. In mijn tijd, toen had je nog geen Tour du Haut-Anjou hoor.’

Quemeneur, hier in derde positie, is zijn kruit aan het verschieten.

HD: ‘Even recapituleren, voor de kijkers die net inschakelen. De Ronde van Frankrijk is net begonnen, we rijden met drie man op kop: Jérémy Roy, Liewe Westra en Perrig Quemener. Die Lieuwe Westra, daar valt natuurlijk ook veel over te vertellen, toch jongens?’
MD: ‘Lieuwe! ’t Beest! Ja, die kennen we wel, dat is een Nederlander. Ik zit vol leuke anekdotes over Lieuwe. En over zijn moeder. En over zijn oude buurjongen. Zo had het broertje van Westra eens…’
HD: ‘Hohoho, Maarten. We zijn pas tien kilometer onderweg, de uitzending duurt nog vijf uur. Dat broertje zouden we bewaren voor het derde uur, niet al je kruit nu al verschieten.’
MB: ‘Die Cum on her, die weet wel wat dat is, zijn kruit verschieten.’
HD: ‘Leuk, Michael. Leuk.’

Reacties

Nog geen reacties

Plaats een reactie